حذف شبکه جام جم به دلیل ریزش مخاطب؟! | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
صبا گزارش می‌دهد

حذف شبکه جام جم به دلیل ریزش مخاطب؟!

شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران سازمان صداوسیما قصد دارند شبکه جهانی جام جم را حذف کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آن طور که شنیده می‌شود دلیل اصلی مدیران برای حذف جام جم این است که این شبکه‌ها مخاطب ندارند و در عمل، جای آن که به ارتقای کیفی تولیدات خود بپردازند، قصد دارند صورت مساله را پاک کنند.
یک منبع آگاه در این زمینه به صبا گفت: انحلال شبکه جام جم صحت دارد و این خواست معاون سیما و رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است و متاسفانه زمانی که از آن‌ها دلیل این تصمیم‌گیری را جویا می‌شویم، می‌گویند که این شبکه مخاطب ندارد پس باید حذف شود البته که هنوز هیچ ابلاغ رسمی از سوی مدیران بالادستی به مدیر شبکه نشده است.
او ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ تا کنون هیچ نظرسنجی علمی و دقیقی از مخاطبان شبکه جام جم صورت نگرفته است و مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در این رابطه هیچ مدرک مستدلی در دست ندارد اما با اطمینان می‌توان گفت که شبکه جهانی جام جم ۲۴۰ دقیقه از برنامه‌های خود را به پخش برنامه‌ها و مراسم‌های آیین محرم در آمریکا، هلند و کشورهای اروپایی دیگری اختصاص داد که با انتشار فرخوان آن ایرانیان خارج از کشور خودشان یا مانند خبرنگار افتخاری و یا به عنوان مخاطب فعال برای این شبکه ویدئو می‌گرفتند و ارسال می‌کردند و ما همان‌ها را در قالب ۴۰ میان برنامه ۳ تا ۵ دقیقه‌ای از شبکه پخش می‌کردیم. اگر این شبکه مخاطب نداشت ما می‌توانستیم چنین محتوایی را تولید کنیم؟ نا گفته نماند که ما خودمان به کشورهای خارجی نرفتیم و کسی هم نفرستادیم؛ تمام فیلم ها از سوی مخاطبان ارسال شد.

این منبع آگاه ادامه داد: مرکز تحقیقات صداوسیما باید اعلام کند که توقع ما از میزان مخاطب چقدر باید باشد؟ مگر شبکه‌های دیگر مثل شبکه افق یا شبکه دو سیما چند درصد مخاطب دارند؟ می‌گویند شبکه چهار سیما اگر بین ۴ تا ۷ درصد مخاطب داشته باشد، رضایت بخش است، خب شبکه جهانی جام جم چند درصد باید مخاطب داشته باشد؟ اصلا مگر شما به خارج از کشور برای تحقیقات رفته اید و نظرسنجی علمی صورت گرفته است که شما میزان مخاطب این شبکه را در نظر می‌گیرید. می‌گویند تلوبیون راهی است که بتوانیم این آمارها را بسنجیم اما واقعیت این است که تلوبیون در کشورهای خارجی یا باز نمی‌شود یا اگرهم باز شود یک ویدئویی با یک موسیقی مشخصی پخش می‌شود و ما شاهد اعتراضات مقیمان خارج از کشور بودیم که انتقاد داشتند حتی با تلوبیون هم به تلویزیون کشور خود دسترسی ندارند. شبکه جام جم به جز شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی تنها راه ارتباط با مخاطبان ایرانی مقیم خارج است که با هدف نشان دادن میراث گران‌بهای ایران، بیان توسعهٔ اجتماعی در ابعاد گوناگون درون ایران، تقویت هویت ملی، و ایجاد پلی فرهنگی با ایرانیان خارج از کشور در حال انجام وظیفه است و همه نهادهای کشور از جمله قوه قضاییه، وزارت خارجه، دادگستری و نهاد ریاست جمهوری و … در تلاش اند تا مطالبات ایرانیان خارج از کشور را وصول کنند؛ آن وقت ما شبکه ای که به خوبی کار می کند و برنامه های متنوعی را برای مخاطب خود تدارک دیده است، می‌خواهیم حذف کنیم.مشکل بعدی بودجه است مگر چقدر برای تولید بودجه می‌دهید؟ کلا ۲۵ میلیارد تومان برای تولید برنامه و برنامه سازی در این شبکه در نظر گرفتید که پول یک دکور برنامه «حسینیه معلی» شبکه سه نمی‌شود. حتی استودیوهای این شبکه را گرفتید و یک استودیو باقی گذاشتید که آن هم چندین ماه است که به خاطر اجرای دکور تعطیل و غیرقابل استفاده است. با همه این وجود دست و پا شکسته این شبکه جلو رفته است و امیدوارم بزرگان از حذف این شبکه کناره‌گیری کنند و بهای بیشتری به این شبکه جهانی دهند. مخاطب خارج از کشور بسیار با اهمیت است و اگر رسانه‌های معاند بفهمند به ما خواهند خندید.

شبکه جهانی جام جم در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۳۷۶ بنیانگذاری شد. این شبکه برنامه‌های خود را به زبان فارسی و با هدف گسترش ارتباط ایرانیان خارج از  وطن، پاسخگویی به نیاز مخاطبان ایرانی و فارسی زبانان خارج از کشور، توجه به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، آگاهی‌رسانی از رویدادها و حفظ هویت ایرانی برای ایرانیان بیرون از کشور تولید و پخش می‌کند. هم اکنون مدیر این شبکه حسن ملکی است که از سال ۱۳۹۸ بر کار گماشته شد.

همچنین پخش برنامه‌های شبکه جام جم از  فروردین ماه ۱۴۰۱ به کیفیت HD ارتقا یافته است و نسخه اچ‌دی این شبکه بر خلاف شبکه‌های اچ‌دی دیگر به صورت H264 در حال پخش است که قابل دریافت در تمام رسیورها و گیرنده‌های اچ‌دی است.شبکه جام جم دارای سه کانال اروپا، امریکا و آسیا است که پس از مدتی در یک شبکه ادغام شدند ما از سال ۱۳۹۹ پخش برنامه‌های شبکه جام جم از این سه کانال دوباره از سر گرفته شد. حالا اخبار و حواشی بر سر این شبکه در حال رخ دادن است و مانند دیگر شبکه هایی که اخبار انحلال آن ها را پیگیری می کردیم، گویا مدیران و معاونان سازمان صداوسیما قصد دارند این بار تنها راه ارتباطی مقیمان خارج از کشور را با وطن خود قطع کنند.

هم‌اکنون شبکه جام جم برنامه‌هایی نظیر «مشاور»، «فرصت»، «شب روشنی»، «صندوقچه»، «ورزش ایران»، «یکی بود یکی نبود» و … را روی آنتن می‌برد که با موضوعات متنوع میزبان نگاه مخاطبان هستند.

6 دیدگاه

  • سلام  در شرایط امروز جنگ شناختی دشمنان ایران به فکر افزایش شبکه های معاند بی شمار هستند . عجیب است که برخی مکدیرتان با دلایل واهی و غیر قابل استناد می خواهد شبکه های جهانی باسابقه ایرانی را تعطیل کنند . 
  • كجا كارشناسي شده كه مخاطب نداره ؟! مثل همه كاراشونو بدون برنامه ريزي و كارشناسي هي حذف و ايجاد مي كنند .
  • سلامبنده ایرانیهستم که رد  خارج کشور زندگی می‌کنم و ببننده برنامه شبکه  جام جم هستم  اخبار سریال و….. ازاین شبکه میبینم بعید بدانم تنها شبکه  فارسی زبان را حذف کنند 
  • آیا قاب شبکه جهانی جام جم بعد از 27 سال فعالیت خاموش میشود بعید است که مسولین رسانه ملی در حوزه جهاد تبیین که ترویج زبان فارسی یک فرصت است از دست بدهند !!!!!!!!!!
  • بعیده مدیرای صدا و سیما چنین تصمیمی بگیرن. شایعه است. اونور آب دارن قران آتش میزنن اینطرف شبکه تعطیل کنند ؟!!! 

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000