خاطره‌سازی «خونه مادر بزرگه» و «شهر موش‌ها»/ اشوان، آرمین زارعی و سهراب پاکزاد روی صحنه رفتند | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۱
سومین شب سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر؛

خاطره‌سازی «خونه مادر بزرگه» و «شهر موش‌ها»/ اشوان، آرمین زارعی و سهراب پاکزاد روی صحنه رفتند

گروه موسیقی بانوان «ماهنی» عصر 25 بهمن‌ماه آغازگر سومین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی «ماهنی» مخاطبانش را میهمان قطعات خاطره‌انگیز و کلاسیک ایرانی کرد.

در این اجرا که با استقبال خوب مخاطبان همراه شده بود، قطعات «امید زندگانی»، «صبح نوبهاری»، «حدیث آشنایی»، «خوب گمشده»، «نیش و نوش»، «زلف خویش»، «بلبل شیدا»، «کی میگه دنیا قشنگه»، «ای نازنین»، «فانوس ماه» و «طره زلفان» خوانده و نواخته شد.

ماندانا غفاری پیانو، تارا موسویان پرکاشن و گل‌سمن مهدیان قانون به هنرنمایی پرداختند.

شب پرشور ترنم رزم نوازان/ اجرای قطعات نوستالژیک با نت‌های نظامی

گروه موزیک «ترنم فتح» نیروی زمینی ارتش (رزم‌نوازان نزاجا) با سرپرستی و رهبری ارکستر سرهنگ دوم احسان ربیعی و با خوانندگی حامد کیارستمی، علی کرمی و غلامرضا سراوانی شب خاطرانگیزی را در تالار وحدت به اجرا گذاشتند. اجرایی که بسیار مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.این دومین اجرای موسیقی نظامی در جشنواره موسیقی فجر است؛ سال گذشته ارکستری از نیروی انتظامی به روی صحنه رفتند که اجرایشان بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در این کنسرت، پیش از اجرای رپرتوار برنامه، سرود ملی ایران با همراهی ارکستر «ترنم فتح رزم‌نوازان»  به اجرا در آمد و در ادامه قطعه «ایرانم» با شعری از محمدعلی بهمنی و آهنگسازی ابوالفضل صادقی‌نژآد با تنظیم جواد ابراهیمی‌راد اجرا شد.

در ادامه قطعه فولکلور روسی «قایقرانان» با تنظیم برای ارکستر نظامی توسط سعید نیازی به اجرا درآمد که بسیار مورد توجه و استقبال میهمانان این برنامه قرار گرفت.

قطعه «فروغ جاوید» با  آهنگسازی علی بکان و شعری از محمود شاهرخی و با تنظیم جواد ابراهیمی برای ارکستر نظامی که پیش از این با صدای زنده‌یاد اسفندیار قره باغی شنیده شده بود، در این کنسرت به اجرا درآمد. ایتالیانو دیگر قطعه فولکلور این کنسرت بود. قطعه ایتالیایی با تنظیم روح‌الله رمضانی. تصنیف «دگر چه خواهی» با آهنگسازی حبیب‌الله بدیعی و با  تنظیم جواد ابراهیمی‌راد از دیگر قطعات قابل توجه این برنامه بود.

قطعه «ارتش دلاور» نیز با شعری از اسماعیل فرزانه و با آهنگسازی بهزاد عبدی و تنظیم جواد ابراهیمی‌راد برای ارکستر نظامی نیز در این کنسرت به اجرا درآمد. «شکوه سادگی» با شعری از مصطفی محدثی خراسانی و آهنگسازی و تنظیم سعید نیازی، «ایران ایران» با شعری از تورج نگهبان و با  تنظیم سعید نیازی برای ارکستر نظامی از دیگر قطعات این برنامه بودند و در آخر  تصنیف مشهور «ای ایران» اثر ماندگار زنده یاد روح‌الله خالقی با شعری از حسین گل گلاب با تنظیم جواد ابراهیمی‌راد برای ارکستر نظامی  اجرا شد.

سرهنگ احسان ربیعی در گفت‌وگویی کوتاه بیان کرد: اجرا در جشنواره موسیقی فجر برای من یک موهبت الهی است و از مدت‌ها قبل تلاش کردیم این ارکستر به جایگاهی برسد تا روزی بتوانیم در تالار وحدت برای همه مردم اجرای برنامه داشته باشیم، که بحمدالله این اتفاق حاصل شد و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک خواننده‌های مطرح کشور هم با ارکستر «ترنم فتح رزم‌نوازان» همکاری داشته باشند.

مصطفی رحمتی ابوا، علی اصغر شمس‌آبادی کلارینت، علی فرهودی‌کیا ترومپت، علی حکیمی مقدم کلارینت، رسول نوین ترومپت، حامد نادعلیان کلارینت، محمد علی غفاری طبل، حمید مقدمی ترومبون، جواد ویسی هورن، هادی بابایی فلوت، مهدی شوریابی باس، مهدی ایلخانی کلارینت، جعفر زارع کلارینت، محمد بهرام‌پور ساکسیفون، رضا حسینی فاراب طبل، مجتبی محمودی ترومپت، امیرحسین حسینی چاری باریتون، علیرضا گیوکی کلارینت، محمدامین کریمی کلارینت، علی کرمی خواننده باریتون، محمد براملو باریتون، جواد احمدوند ساکسیفون، ماهان محمدی ترومپت، علی اکبر عابدینی تیمپانی، سهیل روشن پور، علی پیرزاده، مهدی سنایی ترومبون، حسین اصفری ترومپت، پیمان مرادی ترومپت، مهدی مصلح آبادی کلارینت، یاسر جلیلی کلارینت، علی جاهدی هورن، محمد نیک‌رفتار ترومپت، محمدرضا مهرزاده هورن، سعید نیازی ساکسیفون، جواد ابراهیمی‌راد باس، مصطفی کریمی فلوت، مرتضی بهروزیان ترومپت، روح‌الله رمضانی هورن، امیرحسین یکتامنش ساکسیفون و حسین دهقانی باریتون از نوازندگان این ارکستر بودند.

اجرای آثار بزرگان موسیقی با ارکستر سمفونیک صدا و سیما

ارکستر سمفونیک صدا و سیما با رهبری حسین شریفی در قالب جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از موسیقی‌های خاطر انگیز را به اجرا درآورد. ارکستری متشکل از سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای و با همراهی گروه کر.

در این اجرا یازده قطعه ارکسترال ایرانی برگرفته از آثار استادان حشمت سنجری، حسین دهلوی، لوریس چکناواریان و مرتضی حنانه به روی صحنه رفت. همچنین مجموعه سوئیت تابلوهای ایرانی(قطعه دو حالت) نواخته شد.

قطعه ابتدایی این اجرا «نیایش یزدان» نام داشت و در ادامه «رقص مضراب‌ها» به اجرا درآمد که در هر دو قطعه گروه کر همراهی داشتند.

«افق بیکران»، «دوحالت» و «رقص دایره» از جمله قطعات پارت اول این کنسرت بودند. پارت دوم با اورتور «هزار دستان» تیتراژآغازین فیلم هزاردستان و با همراهی نوازندگان پیانو، تار، عود و سنتور که به اعضای ارکستر پیوستند، اجرا شد. قطعه «به زندان (شوشتری) برای سلوی ویلن از دیگر قطعات اجرایی این ارکستر بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

در ادامه هم قطعات «سبکبال»، «نغمه ترک» و «ایران» به اجرا درآمد. قطعاتی نوستالژی که گاهی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شنیده شده است. قطعه پایانی این کنسرت «خوشه‌چین» نام داشت؛ اثر ماندگار زنده‌یاد روح‌الله خالقی که با صدای مهیار مهر‌آذر اجرا شد. پیش از اجرای این قطعه حسین شریفی (رهبر ارکستر) رو به حاضران در سالن گفت: این قطعه را با یاد پدرم و البته به مادرم تقدیم می‌کنم. سپس از میهمانان این کنسرت درخواست کرد تا بصورت ایستاده پدر و مادر خود را تشویق کنند.  و در آحر «رقص دایره» به عنوان قطعه بیز این اجرا بار دیگر شنیدنی شد.

مهیار مهرآذر درباره نحوه انتخاب قطعات این کنسرت اظهار داشت: ما تصمیم گرفتیم قطعاتی را بنوازیم که تمامی مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند تا در تنها فستیوال جدی موسیقایی کشورمان که سالی یک بار برگزار می شود، تعدادی از آثار ارکسترال ایرانی جذاب به مخاطبان تقدیم شود.

روشنک نوشی، زهرا باقری فلوت،شمیم کیانی، اکرم سلطانی فیروز آبوا، آنیتا یعقوبی، پگاه ولی خانی سامانی کلارینت، امیرحسین محمدیان، امیر ملکی‌زاده فاگوت، هومان باقی، ریحانه رفیعی، پارمیدا بهادران، امیر حسین گرگین، فرشاد شیخی هورن، حسن فراهانی، فرید شیخی، مریم حسین پور، امیررضا صالحی ترومپت، امیرعلی حصارکی، علیرضا ترابی ترومبون، امین بهاروندی توبا، محمود منتظم صدیقی تیمپانی، مهیار منتظم‌صدیقی، فرهاد رحیمیان، ماهان ببری پرکاشن، حسن اکبریان کنسرت‌مایستر، رائین نورانی وطنی، روح‌الله فروزش، هدیه‌سادات حجازی، الهه‌سادات عبدالهی‌مقدم، نگین سمائی، فرید ذاکری، نازک محمدکاشی، رادمهر فلاح، فرناز زندیه، اسماعیل مسلمی، سجاد صالح‌آبادی، فرناز دارویی، سامان دلدار، غزاله صحرانورد، امیرعلی حاج‌فتحعلی، افسانه مزرعتی، پریسا مهرعلی‌زاده ویلن، داریوش حجازی آزاد، غفرگل ساکت، آرش گنجه، الهام آقابابایی، نیاز پور محمدعلی لاهرودی، سید بهنام آیتی نجف آباد ویولا، آریان زمانی آلتو، هلیا پورکریمی، امین چراغیان، شهرزاد غلامعلی مجدآبادی، شقایق نجاتی، علی خواستار، یاسمین ابوحیدری پورکرمانی ویلنسل، بیتا غفاری، عادل اصغر زاده، آوا پویا کاشانی، یونس نصری نصرآبادی کنترباس، آریا امینی سنتور، فلاح محمد حسین عود، علیرضا مصدقی تار، آذین فولاد، نیلوفر لطف‌آور، نگین وطنی، زهرا مرادی سوپرانو، هنگامه حسینی، سمیه کنعانی، ندا قاسمی، ترانه طاهری اردبیلی آلتو، حسین عطری، مرتضی اکبرزاده غلامی، فرزین مهاجر تهرانی تنور، جعفر عسگری، بهرام  الله‌وردی ،حسین محمودی باس، پیروز کوچکی گل‌فزانی پیانو، سرژیک میرزائیان رهبر کر، حسین شریفی رهبر ارکستر و مهیار مهرآذر مدیر ارکستر از اعضای این ارکستر هستند.

خمسه و روایتی جذاب از «خونه مادر بزرگه» و «شهر موش‌ها» در جشنواره موسیقی فجر

در حالی که در دو شب قبل، چهار سانس اجراها به گروه‌هایی از ارمنستان، افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان اختصاص داشت، در روز سوم گروه «خمسه» به سرپرستی امیرحسین محمدخانی از کشورمان روی صحنه رفت.

محتوای این اجرا در واقع رپرتواری از موسیقی دستگاهی، موسیقی انیمیشن‌ها و سریال‌های نوستالژیک دهه شصت و هفتاد بود.

پس از اجرای یک قطعه کلاسیک، ارکستر به اجرای تیتراژ ابتدایی سریال نوستالژیک «خونه مادربزرگه»  پرداخت که مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در ادامه «شهر موش‌ها» موسیقی فیلمی به همین نام ساخته مرضیه برومند خوانده و نواخته شد که مورد توجه و تشویق مخاطبان قرار گرفت.

«علی کوچولو» قطعه دیگری بود که توسط نوجوانان هنرمند خوانده و نواخته شد. این اثر، موسیقی متن سریالی است که در دهه شصت از تلویزیون پخش می‌شد.

پس از اجرای یک قطعه دیگر، در ادامه تیتراژ پایانی سریال آقای «حکایتی» اجرا شد و این‌بار ساز قانون هم دیگر سازها را همراهی می‌کرد.

ویلن، ویلنسل، فلوت، گیتار، فاگوت و پیانو سازهایی بودند که با همراهی گروه کر نواخته شدند.

نیکلاس فن‌پوکه و یک تکنوازی ویژه

تالار رودکی در سانس دوم مانند دو شب قبل میزبان یک اجرا در بخش بین‌الملل بود. در این کنسرت نیکولاس فن پوکه (پیانیست هلندی) به تکنوازی پیانو پرداخت.

نیکلاس فن پوکه از سن شش سالگی به یادگیری ساز پیانو پرداخت. در سالهای بعد، وی زیر نظر اساتید شناخته شده ای مانند دیوید کویکن، یان وین، مارتا آرگریچ، موری پراهیا و آلفرد برندل، در کنسرواتور آمستردام به ادامه تحصیل پرداخت.

توانایی های حرفه ای و چشم گیر وی، او را به سالن های معتبری در زادگاهش هلند و هم در سراسر جهان برده است. نیکلاس با اجراهای انفرادی متعدد و همکاری با ارکسترهای مشهور، از جمله ارکستر مجلسی هلند، تماشاگران را با اجراهای جذاب خود مسحور کرده است. او اولین اجرای صحنه ای خود در لندن را در سالن رویال فستیوال با ارکستر چینکه به رهبری رودریک کاکس و با اجرای سومین کنسرتو پیانوی بتهوون انجام داد.

جدیدترین آلبوم او، ضبط شاهکارهای شوپن است که مهارت و دقت نوازندگی او را به نمایش گذاشته است و تحسین منتقدان و مخاطبان را به همراه داشته است.

علاوه بر این، انتشار “مجموعه آثار شومان” از سوی وی با استقبال زیادی روبرو شد و شهرت نیکلاس را به عنوان مفسر برجسته موسیقایی آثار شومان بیشتر کرد.

نیکلاس علیرغم مشغله کاری خود، همچنان به احترام به ریشه های فرهنگی-هنری خود متعهد است و سالانه دو رسیتال در کنسرواتوار برجسته محل تحصیلش اجرا می کند و مخاطبان را با موسیقیایی عمیق و مهارت فنی خود مجذوب خود می کند. تجارب عملی نیکلاس فن پوکه به عنوان پیانیست، همچنان در حال گسترش است و به مخاطبان نوید کاوشی همیشگی و در حال تکامل از تعالی هنر موسیقی و عمق احساساتش را می دهد.

او طی اجرایی که داشت به اجرای قطعاتی از آهنگساز لهستانی، فردریک شوپن پرداخت. اجرای ظریف، دقیق که‌ شفافیت نتها از ویژگی‌های بارز این اجرا بود.

طنین موسیقی کلاسیک در سالن سوره با هنرستانی ها

دانش‌آموزان هنرستان موسیقی اصفهان شامگاه ۲۵ آبان‌ماه با اجرای چند قطعه کلاسیک از موتزارت، ویوالدی و همچنین تریو جاز امیر تنهایی و گروهش، شبی با حس و حالی متفاوت را برای دوستداران موسیقی رقم زد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، سالن سوره حوزه هنری در شب سوم سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سانس نخست دانش‌آموزان هنرستان موسیقی اصفهان با رهبری مسیح مردی‌ها، قطعاتی از ویوالدی و موتزارت را اجرا کردند.

این گروه متشکل از آنیسا بازگیر، بهار بصیرت، زهرا شیخ‌الاسلامی، ملیکا فروغی، سیده نیایش سجادیه، یگانه علینقی‌زاده، آیسان فتحی، مژده مالکی نوازنده ویلن، مهسا بیات، بهار پنجه‌پور نوازنده فلوت، پرگل اطیابی، بهار سلیمانی، نرگس آقابابایی، پارمیس کاووسی نوازنده پیانو، سیده ستایش سجادیه نوازنده کنترباس، فرگل میرعلایی، آرمیتا طباییان نوازنده ویلنسل و نوشین کاظم‌زادگان نوازنده کلارینت، اجرای خود را با «کنسرتو فلوت تلمان» آغاز کردند.

در ادامه دانش‌آموزان هنرستان موسیقی اصفهان با اجرای «کنسرتو فلوت ویوالدی شماره ۳» و سمفونی «شماره ۱ موتزارت» (موومان ۱ و ۲) اجرای خود را به اتمام رساندند.

یک بداهه نوازی تماشایی با تریو امیر شهابی

سانس دوم سومین شب جشنواره سی و نهم موسیقی فجر نیز به کنسرت بی‌کلام جاز امیر شهابی آهنگساز و نوازنده شناخته شده پیانو اختصاص داشت.

شهابی بعد از اجرای قطعه «راوی» در سخنان کوتاهی با بیان اینکه بداهه‌نوازی ویژگی اصلی این اجرا است، گفت تمامی قطعات این اجرا برای نخستین بار است که برای عموم نواخته می شود.

در ادامه با حضور محمد علیزاده نوازنده گیتار باس و فرزان فولادی نوازنده درامز روی صحنه این گروه قطعات بی‌کلام «سرمشق»، «نجوا»، «نشان»، «دلتنگ»، «کنج عافیت» و «مبهوت» را برای مخاطبان خود اجرا کردند.

کلون زمان و میزبانی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی

در سومین شب میزبانی فرهنگسرای ارسباران از هنرمندان و مخاطبان سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، «کلون زمان» با همراهی دلپذیر و امیدبخش مخاطبان به اجرای برنامه پرداختند.

اولین بخش از برنامه‌های شب گذشته، اجرای موسیقی توسط گروه سازهای کوبه‌ای «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری از تهران بود.

حمید قنبری با بیان اینکه موسیقی جزو، میراث ناملموس کشور است، گفت: موسیقی میراثی است که باید آن را به نسل بعدی منتقل کرد.

او ادامه داد: این هنر بسیار مظلوم است و همیشه به هنرجویان گفته‌ام که هر عرصه‌ای برای ساز زدن پیدا می‌کنید، آن را از دست ندهید. جشنواره موسیقی فجر نیز عرصه‌ای برای پرداختن به این هنر است.

این هنرمند بیان کرد: بها دادن به جایگاه موسیقی توسط اجراکنندگان شکل می‌گیرد. اینکه ما در چه سالنی به نواختن ساز می‌پردازیم، اهمیت چندانی ندارد اما اینکه موسیقی شما چه پیام و هدفی دارد، ارزشمند است.

حمید قنبری سرپرست گروه، نوازنده تنبک، کیوان مکری تنبک، کیارش ادیب‌نیا تنبک و خواننده، سیدمحمد سکاک سنتور- تنبک، سعید سنگسری تنبک-دف، غزاله آشور تنبک-راوی، نیلوفر رخشنده، تبنک، الهه حسنی تنبک _ دف، مرتضی آقااحمدی از جمله نوازندگان این گروه بودند که علی محبی نیز به عنوان خواننده با آن‌ها همراهی می‌کرد.

«چهل ضربی»، «زمستان»، «شادگان»، «شکیب»، «ایران»، «هورام»، «غرق در بی‌چون»، «هفت ضربی چهارگاه» قطعات اجرا شده توسط گروه «کلون زمان» بودند.

نوای موسیقی سراوان در ارسباران

گروه موسیقی «سادات پیرآباد» به سرپرستی حاتم سیدزاده از شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان در دومین سانس شامگاه ۲۵ بهمن ماه در ارسباران روی صحنه حاضر شدند.

به گفته حاتم سیدزاده، سرپرست گروه موسیقی «سادات پیرآباد» جشنواره موسیقی فجر فرصت آشنایی گروه‌ها را به یکدیگر می‌دهند.

او بیان کرد: جشنواره محفلی برای معرفی هنرمندان به تماشاگران سراسر کشور است. قطعا حضور مخاطبان و به ویژه مدیران و مسئولان هنری همزمان با اجرای برنامه گروه‌ها باعث دلگرمی آن‌ها خواهد شد. چراکه نفس هنرمندان به نفس مخاطبان و همراهان آن‌ها گرم است.

حاتم سیدزاده سرپرست گروه، تنبور، دهلک، حمیدالله سیدزاده نوازنده دهلک و رباب، مهدی سیدزاده تنبور، دهلک، محمود سیدزاده نوازنده رباب اعضای گروه «سادات پیرآباد» با قطعات «شهباز قلندر»، «جانان ما محمد (ص)، «رسول عربی»، «لیلا»، «پری» و «حضرت محمد» موسیقی دلنشین استان سیستان و بلوچستان را به گوش مخاطبان رساندند.

اجری برادران سپهوند و طنین موسیقی لرستان

سومین اجرای جشنواره موسیقی فجر شامگاه ۲۵ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران با اجرای علی‌جعفر سپهوند سرپرست گروه، نوازنده دهل و محمدجعفر سپهوند نوازنده سرنا هنرمندانی از استان لرستان شهرستان خرم‌آباد سپری شد.

قطعات «سنگین سما»، «شانه شکی»، «دو پا فتاحی»، «عشاری» و «واشاری» قطعات اجرایی این هنرمندان بود که تماشاگران را با موسیقی جذاب لرستان آشنا کردند.

سپهوند با بیان اینکه موسیقی را از پدران خود آموخته‌است، گفت: موسیقی لرستان، موسیقی بکر و دست‌نخورده است و مخاطبان را خیلی خوب با خود همراه می‌کند. برگزاری رویدادهایی چون جشنواره موسیقی منجر به آشنایی و ایجاد علاقه مردم برای شنیدن هنر دیگر نواحی خواهد شد و البته این دورهمی‌ها فرصتی برای همکاری و کارهای مشترک را برای گروه‌های هنری سراسر کشور فراهم خواهد کرد.

ساقی کوثر در کوشک روی صحنه رفت/ سرود یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در جامعه امروز است

سالن کوشک هنر روز گذشته و از ساعت ۱۹ میزبان گروهای سرود «ساقی کوثر» و «عابِس» بود.

این اجرا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی مجری مطرح صدا و سیما روی صحنه آمد و پس از خوش‌آمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه پسران «ساقی کوثر» به سرپرستی جواد البرزی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه پسران «ساقی کوثر» در این اجرا قطعات «حکمتی هست»، «نسیم» و «مادر من» را اجرا کردند.

دانیال آذریان، علی اصغر زندی، سینا احمدی، محمدسبحان سلطانی، امیرعلی راشکی، مهدی سالار اسماعیلی، محمدصدرا مهدی نژاد، محمدحسین جعفری، حامد دوروزپا، پارسا امیری، سجاد عسگریان، محمدامین مهران‌خواه، امیرعلی صادق‌زاده، امیرحسین احمدی‌پور و امیررضا معارف‌وند به سرپرستی جواد البرزی اعضای گروه «ساقی کوثر» را تشکیل دادند.

جواد البرزی سرپرست گروه سرود ساقی کوثر در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: خوشبختانه اجراهای بسیار خوبی را از هر دو گروه شاهد بودیم و به هر حال مقطع سنی اعضای گروه‌ها بر اجرای آن‌ها تأثیر می‌گذارد و بچه‌هایی که بزرگتر هستند، قدرت صدای بهتری دارند. ما در این اجرا سه قطعه اجرا کردیم که الحمدلله مورد توجه حضار داخل سالن قرار گرفت. گروه «عابِس» نیز واقعا اجراهای بسیار خوبی داشتند و به هر دو گروه خسته نباشید، می‌گویم.

وی ادامه داد: گروه «ساقی کوثر» از استان قم سومین سال فعالیت خودش را سپری می‌کند که این گروه شامل گروه دختران و پسران است. بازه سنی اعضای گروه از  ۶ تا ۲۱سال است و معمولا در هفته یک بار با اعضای گروه تمرین می‌کنیم.

البرزی در پایان در مورد اهمیت بخش سرود جشنواره موسیقی فجر افزود: در حال حاضر بخش سرود یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در جامعه امروز است و جامعه واقعا به آن نیاز دارد و مردم طالب آن هستند.

فکر می‌کنم در سال‌های گذشته بسیاری از گروه‌های سرود که با تعداد نفرات اندکی فعالیت خودشان را شروع کردند، در حال حاضر بر تعداد نفرات آن‌ها افزوده شده و خانواده‌ها نیز راغب هستند که فرزندان خود را به سمت عضویت در گروه‌های سرود سوق بدهند و فرزندان‌شان در یک محیط فرهنگی رشد پیدا کنند که انشالله در کنار بخش سرود، در بخش‌های اجتماعی و اخلاقی آموزش ببینند.

تجلیل از خواننده «فرمانده مهدی» در جشنواره فجر/ حضور مسئولان در کوشک

پس از اجرای گروه «ساقی کوثر»، نوبت به اجرای گروه پسران «عابِس» رسید و مژده لواسانی از این گروه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه «عابِس» در ابتدا قطعه «مردان پولادین» را اجرا کرد.

پس از اجرای این قطعه، موزیک ویدیو تازه‌ترین اثر ابوذر روحی به نام «فرمانده مهدی» به آهنگسازی و تنظیم احسان جوادی که ورژن سوم قطعه پرطرفدار «سلام فرمانده» است، برای حضار داخل سالن پخش شد. پس از پخش این موزیک ویدیو، دکتر سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و ابوذر روحی خواننده این اثر با دعوت مژده لواسانی به روی صحنه آمدند و از ابوذر روحی با اهدای لوح یادبودی، تجلیل شد.

در ادامه برنامه، گروه «عابِس» قطعات «سرزمین من» و «خانه سلمان» را اجرا کرد.

عرفان زارع، محمدحسین عربشاهی، سیدعلی حسین نژاد، سید سبحان حسین نژاد، علیرضا قاضی زاده، آرمان میرزایی، محمدجواد شوقی زاده، مهدی حکیمی، امیرحسین خوشنام، حسن خمفری پورجعفری، محمدجواد باقری، محمدحسین باقری، امیرحسین نوری‌فر، محمدسبحان احمدوند، محمدحسین محبوبی و مهدی مولایی به سرپرستی آقای حیدری اعضای گروه عابِس را تشکیل دادند.

آقای حیدری سرپرست گروه سرود «عابِس» در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: خوشبختانه اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و علی رغم اینکه تمرینات زیادی برای این اجرا نداشتیم، اما بچه‌ها بسیار عالی اجرا کردند و کاملا از اجراها راضی هستم. ضمن اینکه گروه ساقی کوثر نیز گروه خوبی بودند و امیدوارم گروهی که شایسته است، به عنوان گروه برتر معرفی شود.

وی افزود: گروه سرود «عابِس» از شهر مقدس قم حدود ۴ سال است که فعالیت خودش را آغاز کرده و در حال حاضر ۷۰ نفر عضو این گروه هستند که بازه سنی اعضای گروه از ۸ تا ۲۶ سال است. تعدادی از اعضای گروه از ابتدای فعالیت گروه همراه ما بودند و به وسیله هوش موسیقایی، ریتم و میزان فهم شعر اعضای گروه را انتخاب کردیم. ضمن اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ قطعه به همراه اعضای گروه تولید کردیم.

حیدری در پایان در مورد اهمیت بخش سرود جشنواره موسیقی فجر نیز بیان کرد: به هر حال بخش سرود بخشی است که در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته شده و جای آن در جشنواره‌های گذشته خالی بود و خوشبختانه در یکی دو سال گذشته به این بخش نیز بها داده شد و امیدوارم که در دوره‌های آینده نیز این بخش در جشنواره موسیقی فجر وجود داشته باشد تا کودکان و نوجوانان مستعد بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این اجرا، درباره برگزاری بخش سرود جشنواره موسیقی فجر گفت: مسلما هدف ما تقویت سرود به‌صورت گسترده و در لایه‌های مختلف است. قطعا بخش سرود را آکادمیک‌تر خواهیم کرد و سرود را به باور اصلی خودمان که مبدأ آن جریان ساز اصلی موسیقی انقلاب اسلامی یعنی انقلاب اسلامی است، نزدیک خواهیم کرد.

وی افزود: قطعا سرود را به گروه‌های کُر و همچنین گروه‌های چند صدایی بزرگ تبدیل خواهیم کرد. این موضوع، ایده‌آلی است که برای رسیدن به آن در لایه‌های مختلف تلاش خواهیم کرد و از تمام ظرفیت‌های تشکل‌هایی همانند گروه‌های سرود مسجد، گروه‌های سرود مدرسه‌ای و گروه‌های سرود بسیج که به نوعی نهاد محور هستند و از نهادهای مردمی سرچشمه می‌گیرند، حمایت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که تمام آن‌ها را جاری، یکدست و یکپارچه کنیم و به آن‌ها دست مودت و دوستی بدهیم و به سمت اینکه از نظر مباحث نظری و علمی نیز نکات و ملاحظاتی را داشته باشیم، پیش خواهیم رفت و تا زمانی که به قله تعالی که در سرود مدنظرمان است برسیم، این راه را ادامه خواهیم داد.

غوغای آرمین زارعی در سومین شب جشنواره موسیقی فجر

آرمین زارعی خواننده پاپ نسل جوان شامگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن اجراهای سومین شب جشنواره سی و نهم موسیقی فجر در بخش پاپ را طی دو سانس پیاپی در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران روی صحنه برد‌.

آرمین با اجرای قطعه «سرگرمی» و با تشویق طرفداران پر شور و نشاط نوجوان و جوان خود روی صحنه آمد و در ادامه قطعه «دوست دارم» را اجرا کرد و سپس به خوش و بش با افراد حاضر در سالن پرداخت.

«بگو کجایی»، «طرفدارمه»، «بذار پلی شه موزیکم»،  «نوستالوژی» و «دوباره برگرد» دیگر قطعاتی بودند که این خواننده موسیقی پاپ برای اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد و با هم‌خوانی طرفدارانش همراهی شد.

در ادامه با اجرای «حالا هی» و همچنین قطعه «دارم هواتو» سالن فرهنگسرای بهمن به وجد آمد و او را مورد تشویق قرار دادند.

اجرای قطعه «نه نرو» توسط زارعی و روشن کردن چراغ تلفن‌های همراه افراد حاضر در سالن تصاویری دیدنی خلق شد؛ در ادامه این خواننده پاپ قطعه «تنگه واسه تو آره شدیداً» را به عنوان یکی از محبوب‌ترین آثار خود معرفی و روی صحنه اجرا کرد. «دیوونه» که یکی از آثار قدیمی آرمین محسوب می‌شود، دیگر قطعه‌ای بود که توسط این خواننده جوان موسیقی پاپ به اجرا درآمد.

«پایتم»، قطعه معروف و خاطره‌انگیز «بگو بینم» و «بارون» دیگر قطعاتی بودند که توسط این خواننده پاپ به اجرا درآمد. زارعی همچنین با اجرای قطعه «ایران» (دیگه وقتشه سکوتو بشکنم) درباره این قطعه گفت که «این تِرَک، تِرَک همبستگی ماست». او در پاسخ به درخواست افراد حاضر در سالن، اجرای خود در سومین شب بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگسرای بهمن تهران را با اجرای مجدد قطعه «دیوونه» به پایان رساند.

محمدرضا حسینی گیتار بیس، مهراد حیدری گیتار الکتریک، مسعود کیانی درامز، کوروش کشاورز ویولون سل، علیرضا پاک نیت گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک و محمدرضا رهنما کیبورد و رهبر ارکستر نوازندگانی بودند که آرمین زارعی را در اجراهای شامگاه چهارشنبه همراهی کردند.

وقتی سهراب پاکزاد، کنسرتش را ستاره باران کرد

سهراب پاکزاد، کنسرت خود در سومین شب از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را با محبوب‌ترین ترک آلبوم یعنی قطعه «زیر بارون» شروع کرد.

این خواننده چراغ نخستین سانس از سومین شب جشنواره موسیقی فجر را با قطعه محبوب «این چه حسیه» از آلبوم «زیر بارون» روشن کرد و خطاب به هوادارانش گفت: به کنسرت سهراب پاکزاد خیلی خوش آمدید.

او سپس تک ترک «مال من باش» را برای حاضران اجرا کرد و سپس تک ترک «حس پرواز» را اجرا کرد که با همخوانی حاضران همراه شد. قطعه بعدی که این خواننده اجرا کرد «بمب» بود که قبل از اجرای آن، چهار آباژور به صحنه اضافه شد و پاکزاد از حاضران خواست که چراغ قوه‌های گوشی‌های همراهشان را روشن کنند تا سالن را ستاره باران کنند.

«امضا»، «آشتی»، «تزریق»، «مو مشکی»، «نور چشمی» و «یاغی» از جمله قطعاتی بود که این خواننده در کنسرت چهارشنبه شب ۲۵ بهمن ماه اجرا کرد.

امیر خسروی، امیر ارسلان، عرفان همتی، معین حبیبی، حمیدرضا نصرالهی، حامد طاهری، امیرعلی مرادی و رامین زواری از جمله نوازنده‌های جدیدترین کنسرت سهراب پاکزاد بودند.

این خواننده، انوشیروان تقوی را به عنوان رهبر ارکستر خود معرفی کرد.

سنگ تمام «اشوان» برای طرفدارانش

اشکان خدابنده با نام هنری اشوان کنسرت خود در نمایشگاه میلاد را با یکی از معروف‌ترین قطعات خود به نام «شمع‌ها رو روشن کن» شروع کرد.

قطعه بعدی که این خواننده برای دوستدارانش اجرا کرد، «دوباره تو» بود که با هم‌خوانی حاضران در سالن همراه شد.

او بعد از خوش و بش با طرفدارانش گفت: «خیلی خوشحالم که در شهر خودم و در کنار خانواده خودم هستم. در راه با خودم فکر می‌کردم که امشب لحظات نابی بسازیم.

اشوان سپس قطعه شاد «شیدا» را اجرا کرد که با استقبال حاضران در سالن روبرو شد. قطعه بعدی که این خواننده برای طرفدارانش اجرا کرد، «مغرور» بود و از حاضران در سالن نمایشگاه میلاد خواست چراغ قوه گوشی‌هایشان را روشن کنند.

«قاصدک» قطعه بعدی بود که اشوان اجرا کرد و گفت: خودم این قطعه را ویژه دوست دارم.

«آهنگ شاد»، «اگه می‌موندی»، «منو دریاب»، «فکر من نباش»، «من آدم رویای تو نیستم» و «تنها شدم»، «ذره ذره»، «غرق گریه» از دیگر قطعاتی بود که اشوان در کنسرت خود در سی‌و‌ نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اجرا کرد و در انتها ترک شاد «شیدا» را یک بار دیگر اجرا کرد.

مرتضی مسگر، آرمان ابراهیمی، مسعود همایونی، سپهر ارشاد، فرزاد ماهان، علی قطبی از جمله نوازنده‌هایی بودند که اشوان را در این کنسرت همراهی می‌کردند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است