نمایشگاه عکس فرش‌های دوران قاجار در موزه عکسخانه شهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۲

نمایشگاه عکس فرش‌های دوران قاجار در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس فرش‌های دوران قاجار چهارشنبه ۹ اسفند افتتاح می‌شود و تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ در موزه عکسخانه شهر برپاست.
به گزارش صبا، نمایشگاه عکس فرش‌های دوران قاجار چهارشنبه ۹ اسفند افتتاح می‌شود و تا فروردین در موزه عکسخانه شهر برپاست.
این نمایشگاه عکس‌هایی از دوران قاجارند که در آن‌ها فرش به عنوان عنصری مهم در صحنه‌پردازی و چیدمان استفاده شده است. نمایشگاه گردان کیانوش معتقدی پژوهشگر هنر دوران قاجار و معاصر ایران است. محمدرضا طهماسب‌پور و تورج ژوله نیز به عنوان مشاوران این نمایشگاه همکاری و راهنمایی کرده‌اند. امید خاکباز نیز طراحی پوستر نمایشگاه را بر عهده داشته است.
در متن ورودی نمایشگاه این‌گونه آمده است: «آن‌چه در این نمایشگاه موضوع پژوهش و واکاوی بوده، مطالعه‌ جایگاه «فرش ایرانی» در ترکیب‌بندی و صحنه‌پردازی عکس‌های دوره‌ی قاجار است. فرش در این دوره به عنوان عنصری نمادین از اصالت در فرهنگ زندگی ایرانیان، به عنوان پس‌زمینه یا زیر‌انداز در چیدمان صحنه‌ عکس‌های پرتره یا گروهی نقشی کلیدی یافت. بسیاری از نمونه عکس‌های باقیمانده از رجال حکومتی، نظامی و علمای مذهبی طراز اول این دوران با استفاده از فرش به عنوان عنصر بصری غالب در آرایش صحنه و گاهی با هدف یادآوری ارتباط و دل‌بستگی میان شخصیت پرتره با مفاهیم ملی و میهنی، در کاربست معنایی عکس‌ها ثبت شده‌اند. از سوی دیگر، تصاویر فرش ایران با هدف مستندنگاری فرش‌‌های نفیس به عنوان یک اثر تاریخی ـ هنری، در مواردی هم به دلیل ثبت روند بافت و تولید فرش از منظر مردم‌نگاری در شهرهای مختلف و در میان عشایر نیز از سوژه‌های مهم در کار عکاسان قاجار به حساب می‌آید.»
این نمایشگاه، چهارشنبه ۹ اسفند از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل موزه عکسخانه شهر افتتاح خواهد شد و تا آخر فروردین ۱۴۰۳ بر روی دیوار خواهد بود.
این نمایشگاه بینارشته‌ای برای پژوهشگران تاریخ عکاسی، فرش، میراث فرهنگی، مردم شناسی و …. جالب توجه و قابل استفاده خواهد بود. برای تماشای تصاویر می‌توانید به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، پارک بهارشیراز، موزه عکسخانه شهر مراجعه کنید و برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۸۸۸۴۸۹۹۳  یا ۸۸۸۲۰۸۸۵ تماس بگیرید.
نشر اول: پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است